Visuele disfunctie

Valt het jou ook op dat je kind lezen niet leuk vindt? Is er thuis iedere dag strijd om hem aan het lezen te krijgen? Je hebt de opdracht vanuit school gekregen om leeskilometers te maken, maar jouw kind leest niet graag en probeert hier onder uit te komen. Zonder jouw inspanning en soms zelfs druk blijft dat zelf uitgezochte boek ongelezen in de kast liggen.
Je maakt je zorgen of jouw kind wellicht dyslectisch is, maar mensen om je heen zeggen dat hij eigenwijs is en dat hun kind braaf iedere dag wel uit zichzelf leest.
Zou er een reden kunnen zijn dat jouw kind niet graag leest? Ja, die is er zeker. Sterker nog het heeft een naam : visuele disfunctie. Kort gezegd: de ogen van jouw kind werken niet goed samen.

Waar kun je dit aan merken?

Merk jij aan je kind dat hij :

vermoeidheidsverschijnselen heeft na inspanning? klaagt over hoofdpijn, “oogpijn” of “leesogen”? lusteloos/vermoeid uit school komt? hij gevoelig is voor licht? regelmatig kleine ongelukjes heeft, zich snel stoot ? vaak struikelt?

Zegt zijn trainer op de sportclub dat hij :

een verstoorde balans en evenwicht laat zien? een zwakke oog-handcoördinatie heeft? slecht kan inschatten en een slechte timing om de bal te vangen heeft? de bal vaak niet ziet aankomen?

Zegt zijn juf/meester dat hij :

niet netjes op de lijnen schrijft? zijn tong uit de mond laat hangen tijdens het schrijven? een slordig handschrift heeft? de regel aanwijst met zijn vinger tijdens het lezen? lezen niet leuk vindt? veel energie verbruikt tijdens het lezen? een zwak tekstbegrip heeft? zwak is in verhaaltjessommen? in zijn ogen wrijft tijdens het lezen/schrijven? zijn hoofd niet recht houdt tijdens het werken? niet horizontaal kan schrijven op een blanco vel? onregelmatige spaties tussen de geschreven woorden gebruikt? concentratieproblemen heeft?
Dan is de kans groot dat zijn ogen niet goed samenwerken.

Dit kan zijn leren op school behoorlijk in de weg zitten. Jouw kind leert niet snel lezen als hij geen woordbeelden opbouwt. Hij blijft dus een spellende lezer ( letter voor letter) of een hakkelende lezer die niet weet hoe hij zijn leestechniek kan verbeteren. Het gevolg is een fikse leesachterstand op zijn leeftijdsgenootjes in de klas.

Jouw kind kan alleen met overmatige inspanning een scherp en stilstaand beeld zien. In de ochtend als hij nog fris is, gaat zijn schoolwerk nog wel, maar dat houdt op als de dag vordert. Zijn juf/meester denkt ( door onwetendheid) dat hij concentratieproblemen heeft.
Het leren lezen en schrijven, maar ook kijken naar het digibord zijn voor jouw kind extreem vermoeiend en vergen veel concentratie. Om de spanning van zijn ogen af te halen, wiebelt jouw kind op zijn stoel, let hij op alles en iedereen om zich heen, stelt hij zijn taak uit en zijn juf/meester( weer door onwetendheid) oppert dat jouw kind gedragsproblemen vertoont in de klas.

Jij herkent de leer- en gedragsproblemen van je kind. De juf/meester en trainer op de sportclub hebben jou al aangegeven wat zij observeren. Nu is het tijd om een oplossing te vinden.

De oplossing is screening met de bioptor ( het zwarte apparaat bovenaan pagina)
De oogtest duurt ongeveer 30 minuten.
Zijn score geeft antwoord op de vraag of zijn ogen inderdaad niet goed samenwerken.

Als dit het geval is, dan start ik graag het begeleidingstraject op. Het traject duurt circa 10 weken.

Ik ontmoet jouw kind dan 1x per week en geef hem reflextraining. Dit zijn korte oefeningen die ik voordoe en hij thuis en op school regelmatig herhaalt. De oefeningen zorgen ervoor dat het kijken hem minder energie kost, waardoor zijn klachten afnemen.

Doordat hij zijn energie nu weer kan richten op zijn schoolse werk, kan hij een start maken met het inlopen van zijn leerachterstand.

Ik kijk graag naar jouw kind zodat jij je niet langer ongerust hoeft te maken. De strijd thuis wordt vervangen door stimuleren en een dagelijks moment van samen de oefeningen doen. Het eindresultaat : een betere concentratie en energieloos zien is meer dan de moeite waard.

ik zie , ik zie wat juf/meester niet ziet…. want ik ben niet onwetend.

 


testimonial moeder Karen 

“ontzettend bedankt voor je inzet om Gerraldson te helpen. Hij heeft er naar mijn weten en ook de feedback die ik vanuit de juffen terugkrijg, absoluut baat bij gehad. Ook vond hij het eigenlijk altijd wel erg leuk! Ook voor het stimuleren thuis, zijn de oefeningen die we geleerd hebben erg handig. Ook voor de toekomst ”